onsdag 20. februar 2013

Pyramide-trening på Bø på torsdag (2 x 2-4-6-8-6-4-2)

På torsdag kjører vi en ny (dette året) treningsform på Bø. Vi skal i gang med pyramideintervallene igjen. Vi skal kjøre 2 pyramider med en runde pause i mellom. I pausene skal pulsen ned i under 65%. Denne treningsformen er litt vanskeligere å gjennomføre enn de var har kjørt til nå i år, men med litt konsentrasjon og fokus på sikkerhet, så går det bra. ALLE forbikjøringer skal skje kontrollert og uten fare for omgivelsene! ALLE har et ansvar for å passe på sine treningskamerater.

Vi starter opp med et drag på 2 min, så blir det pause i et minutt, deretter et drag på 4 min, så pause i 1 min og slik fortsetter vi til vi har vært igjennom hele pyramiden. Når vi er ferdige med pyramiden, kjører vi en helt rolig runde før vi avslutter med en ny pyramide på samme måte som den første.

Noen ganger kan det være litt vanskelig å holde rede på hvor lenge man har syklet og hvor lang intervallen skal være. For å gjøre dette lettere, har de fleste Garmin-klokkene en funksjonalitet hvor man kan legge inn treningsøktene. Da piper klokken og advarer om når intervallene starter og slutter. Nedenfor er et bilde av hvordan denne økten legges inn i Garmin Connect. Når økten er satt opp, må man sende den til sin Garmin-enhet. Når treningen starter og man skal sette seg på sykkelen, må man gå inn i menysystemet på klokken og velge denne treningsøkten til utførelse.

Det er ønskelig at så mange som mulig legger inn denne, slik at vi blir flere som holder rede på tiden.